Oude kennis (-en) opgehaald - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Rijn&Co - WaarBenJij.nu Oude kennis (-en) opgehaald - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Rijn&Co - WaarBenJij.nu

Oude kennis (-en) opgehaald

Door: Arie

Blijf op de hoogte en volg Rijn&Co

07 Augustus 2018 | Mongolië, Ulaanbaatar

Vandaag stond het bezoek aan ‘onze’ Oyuuna centraal. Oyuuna heeft 18 jaar geleden geholpen in ons gezin met schoonhouden van het gasthuis en op Ruben, Jesse en later ook Urnaa passen als Alie en ik niet thuis waren. Zij had met ons afgesproken ons vlakbij ons huidige onderkomen op te pikken en mee te nemen naar haar eigen buitenhuis dat een aantal kilometer noordelijker ligt, ze zou BYYZ (boes) voor ons maken, een enorme ‘dumpling’ gevuld met gehakt, wat ui en kruiden. Een Mongools gerecht.
Toen zij echter hoorde dat een aantal van ons snakten naar een warme douche, die faciliteiten zijn niet aanwezig in Tsengelbaayars landhuis, stelde zij voor om ons eerst naar een sauna te brengen in de stad waar gedoucht kon worden.
Een uur of 12 stonden zij en haar man met twee prachtige auto’s op ons te wachten en werden wij als VIP’s naar de stad gereden en naar een uiterst sjiek hotel met sauna gebracht. Oyuuna betaalde voor 2,5 uur sauna voor de 5 jongelui en Alie en ik werden naar de overkant gebracht om nog wat spullen te kunnen kopen in een shoppingmall. De shoppingmall bleek niet zo uitgebreid als de E-mart waar we eerst tegenover woonde maar toch konden we voldoende inkopen doen. Zelfs een heuse fruitmand voor Oyuuna en familie. Anderhalf uur later belde Oyuuna hoe ver we waren want zij kwamen weer naar het hotel. Wij staken met gevaar voor eigen leven de brede weg over, zelfs bij voetpaden ben je nog niet verzekerd van vrije doorgang hier!, en troffen de jongelui al wachtende aan in de hal van het hotel. Sauna en jongens is niks, na een half uurtje waren zij al klaar met douchen, de meiden hielden het wat langer uit al vonden ze het stappen in het bad met ijswater toch iets te ver gaan……
Weer op weg in de twee luxe automobielen, Oyuuna reed in een Landcruiser en haar man in een Crown Super Royal Saloon! Nou dan snappen jullie wel dat Jesse en Marjolein ruim hebben gezeten achterin zo’n Royal Saloon, en anderen lekker hoog in zo’n Landcruiser.
De hele stad door van Oost naar het Noorden, jammer genoeg sprak ik geen Russisch of Mongools genoeg om echt een goed gesprek te kunnen voeren met het man van Oyuuna dus genoten we maar wat van de geruisloosheid van het zweven in zo’n Crown. Alie had het iets beter want Oyuuna spreekt aardig goed Duits. Uurtje later draaiden we bij een tweetal blokhutten de tuin binnen en waren we in Oyuuna’s landhuis gearriveerd. Leuke tuin met bomenrij langs de noordkant en verder gras om de twee woningen. Het zag er vooral netjes en opgeruimd uit. Binnen was het ook netjes en afgewerkt met planken, deed wat Scandinavisch aan. De oudste dochter van Oyuuna was er gelukkig ook dus kon ik wat via haar spreken met Oyuuna’s man. Het was duidelijk dat het hen goed was gegaan over de afgelopen 18 jaar. Hij was directeur van een leerverwerkingsbedrijf met 80 werknemers, had zo’n 50 paarden en 200 koeien op velden lopen richting het zuiden en samen woonden zij nog steeds in hetzelfde appartement in de stad als 18 jaar geleden.
De twee dochters waren beiden getrouwd en van één van de dochters rende er een meisje door het huis heen en weer. Natuurlijk veel gepraat over vroeger; het oude team, het nieuwe team van BSA en de huidige zorgen over de politieke situatie in het land. Velen verwijten de politici onterecht gebruik en verdeling van donorgelden, contract breuk en corruptie. Vooral de afspraken rondom de mijnbouw-organisaties blijken gevuld te zijn met corruptie en twee ministers (sorry ex-ministers) zitten nu dan ook een gevangenis straf uit wegens corruptie. Men vermoed echter dat deze personen al snel weer opvrije voeten zullen komen en met ontvangen inkomsten vertrekken naar een land ver van hier. Op dit moment liggen al de mijnbouw werkzaamheden dan ook helemaal stil, vervelend want van deze inkomsten draait een groot deel van de economie in Mongolië. Volgens Oyuuna’s man liggen nu dus ook al de bouwprojecten stil in de stad. Tot grote frustratie van velen want deze voorzagen natuurlijk in nogal wat werkgelegenheid en zouden moeten resulteren in minder vervuilende Gerkampen in de stad. Dit brengt met op een opmerking van een medewerker van World Vision die zei dat het gouvernement appartement gebouwen uit de grond stampt voor de Gerbewoners om in te gaan wonen maar de Gerbewoner kan nooit een appartement betalen dus….
De BYYZ die Oyuuna voor ons gekookt had smaakten heerlijk en Jesse bleek er later wel 14 van naar binnen te hebben gewerkt