Ontmoeting met het verleden - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Rijn&Co - WaarBenJij.nu Ontmoeting met het verleden - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Rijn&Co - WaarBenJij.nu

Ontmoeting met het verleden

Door: Arie

Blijf op de hoogte en volg Rijn&Co

27 Juli 2018 | Mongolië, Ulaanbaatar

Vandaag stond in het teken van een ontmoeting met Qyuna van World Vision 2001 en World Vision anno 2018.
"toevallig" was het kantoor van World Vision op 1,5 km loop afstand van onze verblijfplaats dus namen we gewoon de benenwagen. Gelukkig was het droog na de enorme onweersbuien van vanmorgen en liepen gezellig keuvelend de 'hood' door.
Over dezelfde helling waar Jesse en Ruben bijna 2 decennia eerder nog met een sleetje over de bevroren stenen gleden, langs de flatgebouwen nieuw en oud, over een tunnelcomplex en rechts een brede weg af.
Keurig op tijd bij World Vision aangeklopt en vrij snel daarna naar een restaurantje aan de andere kant van de straat. Samen met drie medewerkers van World Vision.
World Vision richt zich vooral op kind gerelateerde problemen, in 2001 vooral de straatkinderen en nu vooral in begeleiding van probleem kinderen in scholen.
We konden World Vision het compliment meegeven dat we geen straat kinderen meer aangetroffen hadden deze afgelopen dagen, noch op straat noch in de straatputten bij de verwarmingsbuizen, een hele stap vooruit sinds 2001!
Oyuna is de medewerker van World Vision die ons in contact heeft gebracht met Urnaa toen ze als 2,5 jarige al bijna 6 weken woonde in de politie-straatkinderen-opvang. Zij was duidelijk emotioneel om Urnaa weer te zien na zoveel jaren en herkende haar nog makkelijk aan haar uiterlijk.
Bijzonder met haar te mogen lunchen, adoptie van Mongoolse kinderen door niet-Mongolen is niet meer mogelijk deze dagen, de wetten die wij nog mochten hanteren in 2001 zijn verouderd en de nieuwe regels en wetten rondom adoptie zijn nog niet gereed. Vooral treurig voor de ouders die in deze tijd naar een Mongools adoptie kindje zoeken.
Woensdag gaan we met World Vision naar één van de projecten in de Slums van Ulaanbaatar, een Ger district buiten UB.

Na de lunch gewoon lekker wat gaan wandelen door Ulaanbaatar's straten, ik zelf wat eerder naar huis omdat we morgen vertrekken naar de country side. Het beloven mooie dagen te worden; morgen de hele dag rustig richting Sukhbaatar zo'n 300 kilometer ten Noord Oosten van UB, daar overnachten in traditionele Gers om de dag erna af te zakken naar Terelj, National Park van UB alwaar we nog twee nachten mogen verblijven alvorens weer terug te keren naar UB en in een wat ontwikkelde Ger-wijk woning. Spannende dagen en ver van al de westerse geneugten, we zijn benieuwd en drie dagen dus off-line!

• 27 Juli 2018 - 14:41

Joëlla:

Mooi verhaal Arie. Goed te horen dat er minder armoede is dan destijds. Joëlla

• 27 Juli 2018 - 15:43

Joke En Theo Van Kouteren:

Wat mooi om dit te lezen dit verhaal van jullie stukje verleden en bijzonder ook voor Unaa dat ze hier in dit land waar zij geboren is nu wandelt. Ik wens jullie Gods zegen toe voor de komende dagen.

• 27 Juli 2018 - 18:31

Marja:

Het is genieten van je verhalen, ik zal het 3dagen moeten missen, dus.
    Goede voortzetting van de reis, Gods zegen voor jullie allemaal en groetjes, Marja.

• 27 Juli 2018 - 20:22

Cornelis Van Rijn:

Ik reageer op het derde verslag. De ontmoeting met Oyuna moet wel heel bijzonder zijn geweest.zowel voor jullie als ook voor Urnaa. Zij herkende haar nog. Na 18 jaren. Dat was natuurlijk een hele bevestiging voor Urnaa van haar geboorte en haar afkomst. Versterkt door de aanwezigheid in haar oorspronkelijke land.
    Leuk dat de mensen van World Vision jullie wat willen laten zien van hun werk in de Slums van de stad.
    Dat betrekt jullie ook wat meer bij de werkelijkheid van een voor jullie toch veranderd land. En dan de reis die morgen begint naar plaatsen met onbekende namen als Sukhbatan en Terry.Een aantal dagen op het platteland? Slapen in een echte Gers. Gaat iedereen mee daar naar toe. Dat zal wel een grote ontdekking zijn. Hoe redden de anderen zich met de taal? Kunnen ze ook hier en daar met engels terecht? Lijkt me best lastig temidden van mensen met wie je niet makkelijk kunt communiceren.
    Wij hebben hier twee dagen met ongekende temperaturen gehad. Tegen de 38 graden aan. Met de afgelopen nacht plotselinge stormbuien. Bijv. in Rotterdam. Vannacht krijgen we een bijzondere maansverduistering.Om plm. 10.30 uur moet er een fel rode maan aan de hemel staan. Hopelijk blijft het een beetje helder zodat we het kunnen zien. Morgen is Ruben jarig.Hartelijk gefeliciteerd aan hem en aan jullie allen. Hij zal zich deze verjaardag nimmer vergeten,denk ik.
    Veel liefs, ook van Ma en van mij. PA

• 28 Juli 2018 - 20:47

Marieke Van Velzen:

Wow, Urnaa, wat bijzonder dat ze je zo goed herkende! Wij missen je hier we een beetje hoor, op de Vrij Zijn Zomerweek, maar dit is echt zo mooi voor jou! We wensen jullie allemaal nog heel veel mooie momenten samen en met de mensen van Mongolië. Lust iedereen daar zo graag worst?

• 30 Juli 2018 - 15:48

Corine Zandijk:

Hi Arie,
    Wat hebben we genoten van jullie reisverslagen tot nu toe. Leuke schrijfstijl Arie. Ik moest even denken aan Adriaan van Dis. Die maakt op zijn reizen ook van alles mee in taxi's e.d..
    Maar jullie zitten daar in een andere setting. God zei dank. Geweldig voor jullie om daar zo met het hele gezin te zijn. En nog een week voor de boeg. Bofferds !
    Geniet er nog van. We wensen jullie nog een ontspannen tijd.
    God's zegen in alle dingen.
    Liefs en groeten voor de rest van het nest.

• 01 Augustus 2018 - 15:50

Anneke:

wauw, bijzonder zeg!! dat ze Urnaa nog e

• 01 Augustus 2018 - 15:53

Anneke:

Wauw, bijzonder zeg!! Dat ze Urnaa nog herkende!! Gaat het een beetje met Urnaa zelf?? Kan ze het allemaal een beetje aan?? Ik ben ook zo benieuwd om haar te spreken als jullie terug zijn, hoe haar uitstap op het vliegveld was enz.. Fijn dat we zo mee kunnen reizen met jullie!! Allemaal een hartelijke groet en nog mooie dagen met elkaar!! Groeten van de Westerinkjes!!